Als je eenmaal in het vak zit, zie je het overal voorbij komen: werk dat voortkomt uit de sign branche. In de auto word je omringt door bedrijfsauto’s voorzien van reclame. Als je bij de visboer op je bakje kibbeling wacht, zie je een mooie lichtbak met de menu’s en als je een rondje door de winkelstraat loopt blijkt dat elk winkelpand gevelreclame heeft.. En daar is al gelijk het antwoord op de vraag: wat maakt het werk in de sign branche zo leuk? Nou dit dus, je ziet je werk overal terugkomen en het is ontzettend veelzijdig. Maar.. we gaan er graag nog even wat verder op in.
In deze blog:
De diversiteit van werken in de reclame
We hebben het in onze inleiding al even genoemd, werk in de signbranche is ontzettend veelzijdig. Van opvallende gevelreclames tot subtiele bewegwijzering, elk project is anders. Dat levert veel creatieve vrijheid op. Of je nu als grafisch ontwerper een nieuwe huisstijl ontwerpt, of als signmaker de ontwerpen tot leven brengt. Elk project is uniek en vereist maatwerk, wat betekent dat je constant wordt uitgedaagd om nieuwe oplossingen en ideeën te bedenken.
Samenwerken met klanten
In de sign branche draait het om meer dan alleen creatief en technisch werk, het gaat ook om mensen. Je werkt nauw samen met klanten om hun ideeën en wensen tot leven te brengen. Dit betekent dat je goed moet kunnen luisteren en adviseren. Als vormgever word je uitgedaagd om de wensen van de klant te vertalen naar een gaaf ontwerp. Als werkvoorbereider zet je dit ontwerp om naar tastbare materialen waar het team van de montage mee op pad kan. En als monteur neem je ter plekke met de klant nog even de laatste wensen door.. Het logo op het raam toch een paar centimeter naar links, of liever een stukje naar rechts? Het zijn de kleine dingen die samen een perfect resultaat geven.
Een dag van A tot Z bij Rextom ReclameTechniek
Ontwerpen
Als ontwerper vertaal je de wensen van de klant door naar een digitaal ontwerp. Dit kan van alles zijn: een reclamebord langs het voetbalveld, een verlichte gevelreclame op een bedrijfspand, een gave autobelettering of een re-styling van een interieur.
Werkvoorbereiding
Nadat het ontwerp akkoord is, wordt dit doorgezet naar de werkvoorbereiding. In de productie worden de juiste materialen besteld en vervolgens verwerkt. Per project wordt er bekeken wat de beste manier van produceren is en is het taak om ervoor te zorgen dat het team van de montage op een efficiënte manier te werk kan gaan met het monteren van de reclame.
Signmaker
Als alle materialen zijn besteld en verwerkt, is het aan de signmaker om te beginnen aan de laatste fase. Het onderwerp waar de folie op gemonteerd gaat worden wordt grondig schoongemaakt en ontvet, en de materialen worden uitgehangen. Vaak kijkt de ontwerper hier weer even mee, om er zeker van te zijn dat alles goed is uitgewerkt en er een fantastisch eindresultaat komt te staan.
In deze levendige en veelzijdige sector is altijd iets nieuws te ontdekken en leveren. Voor iedereen die houdt van afwisseling en uitdaging is de sign branche een geweldige plek om te werken. Of je nu net begint (of wilt beginnen) of al jaren in het vak zit.
Zie jij jezelf al helemaal in de sign branche werken? Misschien kunnen wij je hierbij helpen. Je bent van harte welkom voor een bakje koffie!☕
Ga terug naar het overzicht